...و مزاجه من تسنیم

این وبلاگ با موضوعات دینی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود(هیئت انصارالائمه ) و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

...و مزاجه من تسنیم

این وبلاگ با موضوعات دینی در جهت پیشبرد سطح آگاهی اعضای خود(هیئت انصارالائمه ) و عموم استفاده کنندگان فعالیت می کند .

معراج السعاده

 

فصل دوم: لذت و الم قواى چهارگانه

*آدمى دارای چهار قوه است که حکم سرهنگان دارند: نظریه عقلیه،وهمیه خیالیه، سبعیه غضبیه، و بهیمیه شهویه.

 * هر یک از اینها لذت و دردی دارد. و لذت هر یک در چیزى است که مقتضاى طبیعت آن است که‏ به جهت آن خلق شده‏، و ناراحتی آن در خلاف آن است.

*مقتضاى عقل و سبب ایجاد آن، معرفت‏حقایق اشیاء است، لذت آن درعلم و معرفت، و درد  آن در جهل و حیرت است.

* مقتضاى غضب، چون قهر است و انتقام، لذتش در غلبه و تسلط است، و المش درمغلوبیت.

* شهوت، چون مخلوق است از براى تحصیل غذا و سایر آنچه قوام بدن به آن‏است، لذتش در رسیدن به آنها، و المش در حرمان و ممنوعیت از آنها است.و همچنین‏است در وهمیه.

*بالاترین لذتها، لذت عقلیه است و سایر لذات در جنب آنها قدر و مقدارى ندارد.

* ابتداى امر آدمى میل او به سایر لذات است.

* هر چند جنبه حیوانیت قوت مى‏گیرداین لذات نیز قوى‏تر مى‏گردد.

* چندان که ضعف در قوه حیوانیت‏حاصل گردد این‏لذات نیز ضعیف‏تر مى‏گردند.

*چون لذت عقلانی تنها برای نفوس مطهره از رذایل و دارای فضایل است در ابتدای امر زندگی برای آدم میسر نیست.

*بعد از آنکه آدمى به مرتبه درک لذات عقلیه رسید، هر چند قوه عقلیه زیادمى‏شود و تسلط عقل بر سایر قوا زیاد مى‏گردد، لذات آن هم بیشتر مى‏شود، و همه روزه‏در قوت و شدت است، و نقص و زوالى از براى آن نیست.

درسی از نهج البلاغه

                     

حکمت 2شناخت ضد ارزش ها (اخلاقى)  

وَ قَالَ [علیه السلام] أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ وَ هَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ .  

و درود خدا بر او، فرمود : آن که جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پُست کرده ، و آن که راز سختى هاى خود را آشکار سازد خود را خوار کرده ، و آن که زبان را بر خود حاکم کند خود را بى ارزش کرده است.

حفظ قر آن

عَنِ الصادقِ (ع): لایُعذب اللّّّه قلبأ وَ عی القرآنَ .

حضرت صادق(ع) فرمود: خداوند قلبی را که با قرآن آشنایی دارد عذاب نمی کند.

قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمین و کلام رب العالمین است که مشتمل بر تمامی حقایق و معارف الهی است. رسول اکرم (ص) که این ودیعه الهی بر قلب حضرتش القا گردیده، از آن به عنوان ثقل اکبر تعبیر فرموده و بر تمسک به آن در کنار ثقل کبیر(اهل بیت عصمت) که از هر چیز اکبر است مگر از ثقل اکبر که اکبر مطلق است تاکید فرموده است.

ادامه مطلب ...